20081126

Satu Dosa #9.

Dunia pura-pura.Imaginasi reka-cipta manusia lupa akal.

Aku masih berada di kotak mencari sesuap rezeki ku.Dimana dunia yang aku cuba hampiri semenjak aku lari dari dunia sengsara satu lama dahulu.Disini mereka semua lebih pandai, berlumba-lumba menjadi pandai, berpura-pura pandai dan juga menunjuk pandai.Disini setiap manusia akalnya satu,memijak siapa dibawah untuk berada diatas.

Sentiasa aku fikir bahawa kadangkala dunia kerjaku ini kejam dan tiada batas manusia.
Tidak!Ini semua adalah kehidupan dibalik pilihan aku dahulu.Aku harus tempuh dengan segala kudrat,nestapa,jatuh terduduk aku.Tiada istilah penyesalan disebalik apa berlaku.Pujuk hati untuk menerima semua pilihan aku dahulu.

Seringkali aku merasa usahaku tidak cukup untuk membuktikan diri aku.

Ah,aku rindukan zaman dahulu.Dimana aku berbaring beralaskan surat-khabar dan memeluk gitar usangku dan cuba mereka irama walaupun sumbang ditafsir orang lain.Waktu malamku dihabiskan membaca puisi-puisi kegemaranku dan cuba meneka akukah disebalik makna puisi itu.

Ah,aku rindukan seni.
Aku rindukan suasana lama.
Aku rindukan menjadi diri aku.
Dimana tiada siapa menilai siapa diri aku.

No comments: